tyrasmatte

Direktlänk till inlägg 28 september 2010

hur man stämplar på ljus.

Av christine - 28 september 2010 14:45

Nu tänkte jag ge er en tutorial på hur du kan stämpla på dina ljus. Jag hoppas att ni kommer att se nåt på bilderna och även förstå vad det är jag skriver....hihi. Fråga mig gärna om det är nåt som är oklart.


  

Detta är vad ni behöver. Ett ljus, jag använder bara vita ljus.en servett, jag använder bara vita. en bit bakplåtspapper, en värmefön"embossingfön" band, rosor, stämpeldyna, tång, sax och pärlor. Så nu är det bara att börja. :=))

  

Här har jag stämplat upp det motivet jag vill ha på mitt ljus. Jag använder en vattenfast dyna som heter Versa Fine. Det går säkert alldeles utmärkt med nån annan dyna.Jag har inte provat.

  

Här har jag klippt ur motivet och även delat på dom tre lagren som servetten består av. jag slänger dom två understa och sparar motivet. Ni kan se runt motivet att jag har klippt ganska så slarvigt runt det. Det gör inget för det kommer att smälta in i ljusen och syns inte sen.

  

Nu är det bara att placera motivet där ni vill ha det på ljuset.

  

Ta bakplåtspappret och lägg det över. Se till att det täcker ljuset ordentligt ovan och under motivet, för då skyddas ljuset av pappret när ni embossar sedan. Täcker man bara precis på motivet så är det lätt att man värmer direkt på stearinet och det blir inte snyggt.

  

Ta ett ordentligt tag om pappret och håll hårt på baksidan, se till att pappret är hlt slätt mot motivet. Här ser ni att jag har bara virat pappret ett varv runt ljuset, det behövs inte flera varv.

  

Här har jag embossat en del av motivet "den högra" tyvärr syns det inte så bra som jag hade hoppats, men den högra delen är stämpelmotivet mörkare i nyansen för att det liksom smält in.

  

Nu har jag embossat klart och tagit bort pappret runt om. Skulle det vara så att när ni tar bort pappret och det är nån del som inte har blivit insmält, så kan ni bara lägga på pappret igen och värma på där det behövs. JAg brukar använda pappret ett eller max två ggr per ljus. Detta för att det blir ju lite stearin på insidan av pappret som ligger mot ljuset och det blir inte bra nästa gång man embossar för då smälter det in i nästa ljus

    

Sen är det bara till att börja dekorera dom. JAg vet inte vad ni gillar men jag sätter alltid mina band överst eller i mitten på ljusen. VArför vet jag inte . Alla gör säkert olika beroende på vad man tycker är snyggt.

  

Sedan tar jag min lilla tång "som jag ärligt tjuvat av min man ,sedan jag började scrappa" Knipsar av en ros, lämnar liten bit av ståltråden kvar, för att jag skall kunna trycka in den i ljuset.

   

Voila!!! mitt ljus är klart. Hoppas att ni blev lite klokare......  som sagt fråga på bara om ni undrar nåt. Må så gott. 

  


 
 
Karin/essmo

Karin/essmo

28 september 2010 15:43

Hej!
oj oj oj vilka snygga ljus! Jättefint !
Himla massa fina saker du har gjort sen jag var inne här å kolla sist.. :-)
Nappflaskekortet är ju hur gulligt som helst!
Ha det bäst,.
kram Karin.

http://essmos.blogspot.com

 
Cornelia

Cornelia

28 september 2010 16:09

Dina ljus är jättefina! Jag bara undrar... vad händer med servetten sen... när ljuset brinner???

http://www.raggsocka.se

christine

28 september 2010 16:25

TAck så mkt.Servetten ...den bara brinner ner, precis som ljuset.

 
Tesa/Therese

Tesa/Therese

28 september 2010 23:55

Snyggt, vilken söt julstämpel. Vart kommer den ifrån?
Tack för ditt avtryck!
Kram Tesa

http://www.tesapysslar.blogg.se

christine

29 september 2010 08:29

denna stämpeln är från Tim Holtz

 
Cath.

Cath.

29 september 2010 22:58

Jätteydligt och bra, det är ju så kul att stämpla på ljus, nu har jag handlat upp mig på en massa ljus som jag ska göra julklappar av till fröknarna. Tänkte för en gångs skull vara tidig med dem! Kramar!

http://cathspyssel.blogspot.com

 
Petra/Trollet

Petra/Trollet

30 september 2010 06:51

TACK snälla du för att du visar.....blir så himla snygga ljus!!! Ska prova sen när min arm är läkt.... Kram Petra/Trollet

http://trolletspyssel.blogg.se

 
Ann-Charlotte

Ann-Charlotte

2 oktober 2010 22:11

Wow vilka snygga ljus,suverän beskrivning! kommer att göra några och prova. ;-)
jätte bra present!!

Kramiz / Ann-Charlotte

http://ann-charlottes.blogspot.com

 
Erica

Erica

17 november 2010 09:01

men brinner inte dekorationerna upp när man har ljuset på ??

http://surpricebox.com/scrapping

 
Erica

Erica

3 december 2010 23:52

hej
ja gjorde detta idag men ljuset smälte på några sekunder jag rörde runt fönen som en sol och hade på den lägsta oxå.. hmmm Vad gjorde jag för fel ??

http://surpricebox.com

 
Ingen bild

Lollo

16 december 2010 13:46

Jättefint, skall jag härma :)

 
natali

natali

6 februari 2011 13:17

jag undrar om man kan använda en vanlig hårfön ? Eller vad kostar den du använder :)

http://natalinikola.blogg.se

christine

6 februari 2011 15:38

Hej. Dy skriver inte till vad du skall ha hårfönen till, men jag förmodar att du menar till att värma på ljusen. Det jag använder mig av är en embossingfön (värmefön). Det funkar alltså inte med en för, för du får inte till den värmen som behövs. En embossingfön ligger på ca 250:- Ha det så bra.

 
Lotta

Lotta

12 november 2011 21:21

Underbart vackert! Och enkelt... måste prova... får/kan inte göra så mycket annat nu med hjärnskakning... men detta ska jag nog klara...
Tack för underbar inspiration!

http://livetmedlotta.blogspot.com

 
Millan

Millan

13 januari 2012 20:32

Vilken otroligt bra och pedagogisk tutorial! Tack för att du delar med dig! Blir ju så fint med stämplade motiv på ljus och är en perfekt gå-bort-present!
Jag har en liten undring, jag har vart för "snål" för att köpa en embossingfön, använder mig alltid av brödrosten istället. Men nu skulle jag vilja göra sånadär ljus, vad tror du om det, kan det funka?
Ha en trevlig helg nu, scrappa lugnt! :) / Millan

http://millaspysselvra.blogg.se

christine

16 januari 2012 11:03

Tack så väldans mkt för din fina kommentar. Klart att du skall köpa dig en embossingfön. Den har du stor användning av och den är inte så dyr heller. Lycka till.

 
jennie

jennie

24 januari 2012 20:47

Vad fint :) jag som älskar pyssla har aldirg kommit på iden med ljus!
men vart har du köpt dina saker? jag tänkte på stämplen? kan det vara vilken sorts stämpel som helst?
och vad är det för skillnad att använda embossingfönen och en vanlig hårfön?

http://www.jenniezen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av christine - 1 januari 2013 14:10

Av christine - 6 december 2012 11:44

Var hos min härliga vännina anne för en tid sen, Provade då på att smälta in vax på papper. Här har jag använt en vanlig papperpåse och lagt på vaxet och smält det med ett strykjärn, och sedan skrynklat det lite. Gjorde likadant med tagen. Stämpeln s...

Av christine - 29 november 2012 12:33

Glömde ju dessa..hihihi

Av christine - 29 november 2012 12:14

Har fått gjort lite ljus. Det börjar att komma in förfrågningar och det är ju alltid kul. Fick även lite lust att dekorera mina galgar från ikea. (galg humor....hihihi) ...

Av christine - 18 oktober 2012 11:30

Hösten är här med regn och blåst. Inget konstigt här på västkusten, vi är vana vid att nästan blåsas bort varje dag....suck! Ni som är inne hos mig vet att jag har varit riktigt urusel på att uppdatera min blogg. eller rättare sagt urusel på att py...

Presentation


Mitt namn är Christine.
Jag bloggar och skapar under namnet "Tyrasmatte". Jag bor i Kungälv, . I huset finns Herr K, sonen T,dottern L Och Den 9 år gamla tiken Tyra.



Sök i bloggen

translate my blogg

Fråga mig

20 besvarade frågor

gästbok...... lämna gärna en hälsning

Räknare

Totalt antal besökare: Besökare denna månad: Besökare denna vecka: Besökare under dagen: Besökare online:

Senaste inläggen

kategorier

webshoppar

blogg candy

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

besökare


Ovido - Quiz & Flashcards